Sunday, June 26, 2011

inang-inang? apa tu?

Assalamualaikum~
apa macam petang anda semua?
dah solat?
kalau dah bagus la.....

tengah hari tadi aku ada post satu status kat FB aku
berkaitan dengan inang-inang ni
tu pon pasal time tu aku tengah menjamah
atau menyantap
atau menyuap
inang-inang ni kat mulut aku



tapi apa tu inang-inang ye?
kalau yang dok melaka mesti tahu....kan3
Inang-inang ni sebenarnya diperbuat daripada beras pulut, garam dan sedikit pewarna.
Beras pulut akan direndam dan kemudian dikukus selama setengah jam.
Sedikit pewarna diletakkan supaya ia kelihatan menarik dan cantik.
Inang-inang ni kalau korang nak tahu,
boleh didapati dalam empat warna iaitu
merah, hijau, kuning dan juga oren.
Inang-inang kalau di ikotkan,
sering dihidangkan pada waktu minum petang
caranya nak masaknya adalah dengan
menggoreng seperti orang goreng kopok lekor
amacam? mudah kan?
ni la dia....(sumber google)

4 comments:

Rozuan Ismail said...

ingatkan tarian inang dsh tadi.

mohd zhafri said...

@Rozuan Ismail
huhu....ini makanan punya daa~

Alisya said...

sedap jugak makan inang-inang ni...tp alisya baru tahu nama dia inang-inang .hihi

mohd zhafri said...

@Alisya
huhu...ramai juga bila tunjuk baru tahu yg dia pernah makan...huhu