Wednesday, October 19, 2011

Swarmanoid: kerjasama antara robot

Assalamualaikum & salam sejahtera

Kali ni aku nak bercerita mengenai robot swarm pula. Apa itu swarm robot? Swarm robot adalah terdiri darpada beberapa buah robot yang di programkan mempunyai kepintaran untuk berkomunikasi dan berfikir bagi membuat atau menyelesaikan sesuatu kerja. (definisi dari pemahaman gua...huhu)

teknologi swarm ini semakin berkembang dan ramai penyelidik-penyelidik dari serata dunia sedang dan telah membangunkan sistem ini. sistem ini boleh dikatakan juga merujuk kepada cara bagaimana serangga (contoh: semut) bekerjasama dan berinteraksi antara satu sama lain.

Swarmanoid ini adalah salah satu teknologi robot yang di cipta mengikut cara "Swarm Intelligent".
beberapa buah robot bekerjasama untuk melakukan satu tugasan mengambil sebuah buku di rak buku. Kumpulan Swarmanoid ini terdiri daripada beberapa mobile robot kecil, gripper robot, dan juga heli-robot.

robot-robot ini mampu bergabung seperti yang kita lihat dalam cerita Transformers. Swarmanoid ini telah dicipta oleh penyelidik-penyelidik daripada Universite Libre de Bruxelles di Belgium. Jom lihat sedikit gambar dan bagaimana mereka beraksi dalam tugas mencuri sebuah buku....





Nota kaki robot: memang gempak r robot ni..ni yang buat gua teringin nak buat...haha

No comments: